Masa itu bukan emas, kerna masa tidak ternilai harganya walaupun dengan selautan emas.Masa adalah nafas kehidupan.Sedetik denyutan jantung yang berlalu, tak mungkin akan berulang kembali. Walau secanggih mana pun teknologi ,ia tidak akan mampu mengembalikan setiap saat yang sudah berlalu. Kita hanya mampu merakamkan peristiwa tatkala ia berlaku, dengan alatan moden yang tercipta.Dengan itu kita dapat merenung kembali masa lalu yang kini tinggal nostalgia belaka. Justeru itu, manfaatkanlah masa yang kita ada.

Thursday 8 September 2011

Jari Sifir


Jari Sifir satu kaedah alternatif untuk mahir sifir. Teknik ni tak perlu menghafal, sebaliknya menggunakan jari sahaja.Elok sangat diperkenalkan pada murid Tahun 2 atau 3 kerana sifir mula diajar pada mereka start dr tahun 2. So pada parent yg ada anak bermasalah utk hafal sifir, mungkin teknik Jari Sifir dapat membantu.  Kaedah ni pun kena ingat gak cara nak kiranya, jika tak ingat gak tak dapet nak  nolongnya..



Sifir 9, paling mudah sekali, cuba lihat contoh di bawah, cuma perlu lipat 1 jari sahaja. Macam contoh 2 x 9=18 Lipat jari no.2. Kira jari sebelum lipat berapa dan selepas lipat berapa ? Sebelum lipat 1 dan selepas lipat 8. jadi cantumkan , dapat 18... senangkan.



Untuk sifir 2,3 dan 4, guna urat jari. Lihat contoh di bawah.



Bagi sifir 5 dan 6, lebih baik gunakan jam. Bagaimana ? Tunggu posting akan datang....

5 comments:

  1. salam.. buku jari sifir ada lg ker

    ReplyDelete
  2. awatif akmalina bt azmi8 January 2016 at 23:33

    buku jari sifir berapa ye.

    ReplyDelete
  3. salam.. mcm mana ya nk dapatkan buku sifir jari ni

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum. ..buku Ni Ada lagi tak

    ReplyDelete
  5. Kepada owner sila delete post ini sebelum tindakan hak cipta di ambil.

    ReplyDelete